Hoofdstuk 1
Algemene bepalingen
Artikel 1
Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Onderneming: De natuurlijke of rechtspersoon die zelfstandigen aan een opdrachtgever ter beschikking stelt voor het uitvoeren van werkzaamheden onder diens toezicht en leiding, anders dan krachtens een met deze gesloten arbeidsovereenkomst, verrichten van arbeid.
1.2 Zelfstandige: De natuurlijke persoon die in opdracht van de onderneming werkzaamheden verricht of gaat verrichten ten behoeve en onder toezicht en leiding van de opdrachtgever.
1.3 Opdrachtgever: De natuurlijke of rechtspersoon aan wie zelfstandigen ter beschikking worden gesteld door de onderneming voor het onder diens toezicht en leiding, anders dan krachtens een met de opdrachtgever gesloten arbeidsovereenkomst, verrichten van arbeid.
1.4 Overeenkomst van opdracht: De overeenkomst tussen de onderneming en de opdrachtgever waarin de specifieke voorwaarden worden opgenomen waaronder een zelfstandige ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve en onder toezicht en leiding van de opdrachtgever.
1.5 Inlenerstarief: Het bedrag per tijdseenheid dat de opdrachtgever aan de onderneming verschuldigd is voor de terbeschikkingstelling van de zelfstandige. Het omvat de kosten van de arbeid waaronder vergoedingen, sociale premies en een marge voor de dienstverlening van de onderneming.
1.6 Samenwerkingsovereenkomst: De overeenkomst waarbij de zelfstandige door de onderneming ter beschikking wordt gesteld aan de opdrachtgever om krachtens een door deze met de onderneming gesloten overeenkomst van opdracht arbeid te verrichten, ten behoeve en onder toezicht en leiding van die opdrachtgever.
1.7 Payrollovereenkomst: De samenwerkingsovereenkomst waarbij de overeenkomst van opdracht tussen de onderneming en de opdrachtgever niet tot stand is gekomen in het kader van het samenbrengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en waarbij de onderneming alleen met toestemming van de opdrachtgever bevoegd is de zelfstandige aan een ander ter beschikking te stellen.
1.8 Arbeidsbemiddelingsonderneming: Iedere natuurlijke of rechtspersoon die ten behoeve van een opdrachtgever, een werkzoekende, dan wel beiden, behulpzaam is bij het zoeken van arbeidskrachten onderscheidenlijk arbeidsgelegenheid, waarbij de totstandkoming van een directe contractuele arbeidsverhouding tussen de opdrachtgever en de werkzoekende wordt beoogd.
1.9 Arbeidsbemiddelingsovereenkomst: De overeenkomst tussen een arbeidsbemiddelingsonderneming en een opdrachtgever en/of een werkzoekende tot het verrichten van de onder lid 8 genoemde diensten.
1.10 NBBU-cao: De NBBU-cao voor Uitzendkrachten die geldt voor ondernemingen die als lid zijn aangesloten bij de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU).
1.11 Waar in deze algemene voorwaarden gesproken wordt over zelfstandigen, wordt bedoeld: mannelijke en vrouwelijke zelfstandigen en waar gesproken wordt over hem en/of hij, wordt bedoeld: hem/haar of hij/zij.
Artikel 2
Toepasselijkheid van deze voorwaarden
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding van de onderneming aan, en op iedere overeenkomst van opdracht tussen, de onderneming en de opdrachtgever waarop de onderneming deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, alsmede op de daaruit voortvloeiende leveringen en diensten van welke aard dan ook tussen de onderneming en de opdrachtgever, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen nadrukkelijk schriftelijk is afgeweken.
2.2 De opdrachtgever met wie eenmaal op deze voorwaarden is gecontracteerd, wordt geacht stilzwijgend met de toepasselijkheid daarvan op een later met de onderneming gesloten overeenkomst van opdracht in te stemmen.
2.3 Alle aanbiedingen, ongeacht de wijze waarop deze zijn gedaan, zijn vrijblijvend.
2.4 De onderneming is niet gebonden aan algemene voorwaarden van de opdrachtgever voor zover die afwijken van deze voorwaarden.
2.5 Deze algemene voorwaarden kunnen op enig moment worden gewijzigd dan wel worden aangevuld. De gewijzigde algemene voorwaarden gelden vervolgens ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten van opdracht, met inachtneming van een termijn van een maand na schriftelijke bekendmaking van de wijziging.
Artikel 3
Totstandkoming van de overeenkomst van opdracht
3.1 De overeenkomst van opdracht komt tot stand door schriftelijke aanvaarding van de opdrachtgever of doordat de onderneming feitelijk zelfstandigen ter beschikking stelt aan de opdrachtgever.
3.2 De specifieke voorwaarden waaronder de zelfstandige door de onderneming ter beschikking wordt gesteld aan de opdrachtgever zijn opgenomen in de overeenkomst van opdracht.
3.3 Een wijziging of aanvulling van de overeenkomst van opdracht wordt pas van kracht nadat deze door de onderneming schriftelijk is bevestigd.
Artikel 4
Wijze van facturering
4.1 De facturen van de onderneming zijn, tenzij anders afgesproken, gebaseerd op de ingevulde en door de opdrachtgever voor akkoord bevonden tijdverantwoording, het inlenerstarief en eventueel bijkomende toeslagen en (on)kosten.
4.2 De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juiste, tijdige en volledige invulling en accordering van de tijdverantwoording. De accordering vindt plaats via (digitale) ondertekening van de tijdverantwoording, tenzij anders overeengekomen. De opdrachtgever is aansprakelijk voor de schade die de onderneming lijdt, indien de opdrachtgever niet op deugdelijke wijze uitvoering geeft aan de verplichtingen in onderhavig lid, waaronder doch niet uitsluitend wordt begrepen de bestuurlijke boete op grond van artikel 18b lid 2 Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. De opdrachtgever zal de onderneming in dit kader volledig schadeloos stellen.
4.3 Bij verschil tussen de bij de onderneming ingeleverde tijdverantwoording en de door de opdrachtgever behouden gegevens daarvan, geldt de bij de onderneming ingeleverde tijdverantwoording als juist, tenzij de opdrachtgever het tegendeel aantoont.
4.4 Als de zelfstandige de gegevens van de tijdverantwoording betwist, kan de onderneming het aantal gewerkte uren en overige kosten factureren volgens de opgave van de zelfstandige, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de door de opdrachtgever gehanteerde tijdverantwoording correct is.
4.5 Als de opdrachtgever niet aan het gestelde in lid 2 van dit artikel voldoet, kan de onderneming besluiten om de opdrachtgever te factureren op basis van de bij haar bekende feiten en omstandigheden. De onderneming gaat hiertoe niet over zolang er geen redelijk overleg daaromtrent met de opdrachtgever heeft plaatsgevonden.
4.6 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat de facturen van de onderneming zonder enige inhouding, korting of verrekening binnen 14 dagen na factuurdatum zijn betaald.
4.7 Indien de onderneming beschikt over een G-rekening kan de opdrachtgever de onderneming verzoeken om in overleg te treden over de mogelijkheid dat de opdrachtgever een percentage van het gefactureerde bedrag op de betreffende rekening stort, alsmede over de hoogte van het percentage. Alleen bij bereikte overeenstemming kan van voornoemde mogelijkheid gebruik worden gemaakt.
4.8 Op eerste verzoek van de onderneming zal de opdrachtgever een schriftelijke machtiging verstrekken aan de onderneming om de bedragen van de facturen middels automatische incasso binnen de overeengekomen termijn af te schrijven van de bankrekening van de opdrachtgever. Hiervoor zullen partijen een SEPA-machtigingsformulier gebruiken.
Artikel 5
Betalingsvoorwaarden
5.1 Uitsluitend rechtstreekse betalingen aan de onderneming werken voor de opdrachtgever bevrijdend.
5.2 Rechtstreekse betaling, dan wel verstrekking van voorschotten door de opdrachtgever aan de zelfstandige, is niet toegestaan, ongeacht de reden waarom of de wijze waarop zulks geschiedt. Dergelijke betalingen en verstrekkingen regarderen de onderneming niet en leveren geen grond op voor enige schuldaflossing of verrekening.
5.3 Als de opdrachtgever een factuur betwist, zal dit binnen acht dagen na verzenddatum van de betreffende factuur schriftelijk door de opdrachtgever aan de onderneming kenbaar worden gemaakt, op straffe van verval van het recht op betwisting. Een betwisting van de factuur schort de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op.
5.4 Bij niet, niet tijdige of niet volledige betaling door de opdrachtgever van enig door hem verschuldigd bedrag, is de opdrachtgever met ingang van de vervaldatum van de betreffende factuur van rechtswege in verzuim. Vanaf dat moment is de opdrachtgever tevens een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de wettelijke handelsrente ex artikel 6:119a BW over het factuurbedrag aan de onderneming.
5.5 Alle kosten, zowel in als buiten rechte, de kosten van rechtskundige bijstand daaronder begrepen, die de onderneming moet maken ten gevolge van het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de opdrachtgever, zijn voor rekening van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten van de onderneming, te berekenen over het te incasseren bedrag, worden met een minimum van € 500,00 vastgesteld op ten minste 15% van de hoofdsom.
5.6 Indien de financiële positie en/of het betalingsgedrag van de opdrachtgever daartoe – naar de mening van de onderneming – aanleiding geeft, is de opdrachtgever verplicht op eerste schriftelijk verzoek van de onderneming:
De omvang van de gevraagde zekerheid en/of het gevraagde voorschot staat in verhouding tot de omvang van de betreffende verplichtingen van de opdrachtgever.
5.7 Ingeval de opdrachtgever geen gehoor geeft aan een verzoek van de onderneming als bedoeld in het vorige lid, dan wel indien een incasso mislukt, verkeert de opdrachtgever van rechtswege in verzuim zonder dat daartoe een ingebrekestelling nodig is. Indien de opdrachtgever in verzuim verkeert, dan is de onderneming gerechtigd de uitvoering van haar verplichtingen uit de overeenkomst van opdracht op te schorten dan wel de overeenkomst van opdracht onmiddellijk geheel of gedeeltelijk op te zeggen, zonder dat de onderneming een schadevergoeding verschuldigd is aan de opdrachtgever. Alle vorderingen van de onderneming worden als gevolg van de opzegging direct opeisbaar.
Artikel 6
Ontbinding
6.1 Als een partij in gebreke blijft aan haar verplichtingen uit de overeenkomst van opdracht te voldoen, is de andere partij – naast hetgeen in de overeenkomst van opdracht is bepaald – gerechtigd de overeenkomst van opdracht door middel van een aangetekend schrijven buitengerechtelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De ontbinding zal pas plaatsvinden nadat de in gebreke verkerende partij schriftelijk in gebreke is gesteld en haar een redelijke termijn is geboden om de tekortkoming te zuiveren, en nakoming is uitgebleven.
6.2 Voorts is de ene partij gerechtigd, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling zal zijn vereist, buiten rechte de overeenkomst van opdracht door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden als:
6.3 Als de opdrachtgever op het moment van de ontbinding reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst van opdracht had ontvangen, kan hij de overeenkomst van opdracht slechts gedeeltelijk ontbinden en wel uitsluitend voor dat gedeelte, dat door of namens de onderneming nog niet is uitgevoerd.
6.4 Bedragen die de onderneming vóór de ontbinding aan de opdrachtgever heeft gefactureerd in verband met hetgeen zij reeds ter uitvoering van de overeenkomst van opdracht heeft gepresteerd, blijven onverminderd door de opdrachtgever aan haar verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 7
Aansprakelijkheid
7.1 Behoudens bepalingen van dwingend recht, alsmede met inachtneming van de algemene normen van redelijkheid en billijkheid, is de onderneming niet gehouden tot enige vergoeding van schade van welke aard dan ook, direct of indirect, ontstaan aan de zelfstandige, de opdrachtgever of aan zaken dan wel personen bij of van de opdrachtgever of een derde, verband houdend met een overeenkomst van opdracht, waaronder mede te verstaan schade die is ontstaan als gevolg van:
7.2 Eventuele aansprakelijkheid van de onderneming voor enige directe schade is in ieder geval, per gebeurtenis, beperkt tot:
7.3 Voor gevolgschade zoals gederfde winst en gemiste besparingen en voor indirecte schade, is de onderneming nimmer aansprakelijk.
7.4 De opdrachtgever is verplicht om zorg te dragen voor een afdoende, totaal dekkende aansprakelijkheidsverzekering voor alle directe en indirecte schade als bedoeld in lid 1 van dit artikel.
7.5 In ieder geval dient de opdrachtgever de onderneming te vrijwaren tegen eventuele vorderingen van de zelfstandige of derden, tot vergoeding van schade als bedoeld in lid 1 van dit artikel geleden door die zelfstandige of derden.
7.6 De in leden 1 en 2 van dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid komen te vervallen, als er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de onderneming en/of diens leidinggevend personeel.
7.7 De onderneming heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, eventuele schade van de opdrachtgever ongedaan te maken. Hiertoe wordt tevens gerekend het recht van de onderneming maatregelen te treffen die eventuele schade kan voorkomen dan wel beperken.
Artikel 8
Overmacht
8.1 In geval van overmacht van de onderneming zullen haar verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst van opdracht worden opgeschort, zolang de overmachtstoestand voortduurt. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van de onderneming onafhankelijke omstandigheid, die de nakoming van de overeenkomst van opdracht blijvend of tijdelijk verhindert en welke noch krachtens wet, noch naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid voor haar risico behoort te komen.
8.2 Zodra zich bij de onderneming een overmachtstoestand voordoet als in lid 1 van dit artikel bedoeld, zal zij daarvan mededeling doen aan de opdrachtgever.
8.3 Voor zover daaronder niet reeds begrepen, wordt onder overmacht tevens verstaan: werkstaking, bedrijfsbezetting, blokkades, embargo, overheidsmaatregelen, oorlog, revolutie en/of enig daaraan gelijk te stellen toestand, stroomstoringen, storingen in elektronische communicatielijnen, brand, ontploffing en andere calamiteiten, waterschade, overstroming, aardbeving en andere natuurrampen, alsmede omvangrijke ziekte van epidemiologische aard van personeel.
8.4 Zolang de overmachtstoestand voortduurt, zullen de verplichtingen van de onderneming zijn opgeschort. Deze opschorting zal echter niet gelden voor verplichtingen waarop de overmacht geen betrekking heeft en reeds vóór het intreden van de overmachtstoestand zijn ontstaan.
8.5 Als de overmachtstoestand drie maanden heeft geduurd, of zodra vaststaat dat de overmachtstoestand langer dan drie maanden zal duren, is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst van opdracht tussentijds te beëindigen zonder inachtneming van enige opzegtermijn. De opdrachtgever is ook na dergelijke beëindiging van de overeenkomst van opdracht gehouden de door hem aan de onderneming verschuldigde vergoedingen, welke betrekking hebben op de periode vóór de overmachtstoestand, aan de onderneming te betalen.
8.6 De onderneming is tijdens de overmachtstoestand niet gehouden tot vergoeding van enigerlei schade van of bij de opdrachtgever, noch is zij daartoe gehouden na beëindiging van de overeenkomst van opdracht zoals in lid 5 van dit artikel bedoeld.
Artikel 9
Geheimhouding
9.1 De onderneming en de opdrachtgever zullen geen vertrouwelijke informatie van of over de andere partij, diens activiteiten en relaties, die hen ter kennis is gekomen ingevolge een aanbieding of overeenkomst van opdracht, verstrekken aan derden. Dit tenzij – en alsdan voor zover – verstrekking van die informatie nodig is om de overeenkomst van opdracht naar behoren te kunnen uitvoeren of op hen een wettelijke plicht tot bekendmaking rust.
9.2 Op verzoek van de opdrachtgever zal de onderneming de zelfstandige verplichten tot geheimhouding omtrent al hetgeen hem bij het verrichten van de werkzaamheden bekend of gewaar wordt, tenzij op de zelfstandige een wettelijke plicht tot bekendmaking rust.
9.3 Het staat de opdrachtgever vrij om de zelfstandige rechtstreeks te verplichten tot geheimhouding. De opdrachtgever informeert de onderneming over zijn voornemen daartoe en verstrekt een afschrift van hetgeen daaromtrent is vastgelegd aan de onderneming.
9.4 De onderneming is niet aansprakelijk voor een boete, dwangsom of eventuele schade van de opdrachtgever als gevolg van schending van de geheimhoudingsplicht door de zelfstandige.
Artikel 10
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
10.1 Op deze algemene voorwaarden, opdrachten, overeenkomsten van opdracht en/of andere overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.
10.2 Alle geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met een rechtsverhouding tussen partijen, zullen in eerste aanleg uitsluitend worden berecht door de rechtbank binnen het arrondissement waarin de onderneming is gevestigd, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 11
Slotbepalingen
11.1 Als enige bepaling uit deze voorwaarden nietig is of wordt vernietigd, zullen de overige bepalingen van deze voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen partijen in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling in acht zullen worden genomen.
11.2 De onderneming is gerechtigd om haar rechten en verplichtingen uit hoofde van een overeenkomst van opdracht over te dragen aan een derde. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is het de opdrachtgever niet toegestaan om zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst van opdracht over te dragen aan een derde.
Hoofdstuk 2
Ter beschikking stellen van zelfstandigen: Algemeen
Artikel 12
Het ter beschikking stellen van zelfstandigen
12.1 De zelfstandige werkt feitelijk onder toezicht en leiding van de opdrachtgever. De opdrachtgever neemt daarbij dezelfde zorgvuldigheid in acht als tegenover zijn eigen werknemers. De onderneming heeft als formele opdrachtgever geen zicht op de werkplek en de te verrichten werkzaamheden, op basis waarvan de opdrachtgever dient zorg te dragen voor een veilige werkomgeving.
12.2 De ter beschikking gestelde zelfstandige is met de onderneming een samenwerkingsovereenkomst ex artikel 7:690 BW of een payrollovereenkomst ex artikel 7:692 BW aangegaan. De overeenkomst van opdracht tussen onderneming en opdrachtgever is hiervoor bepalend: als de onderneming in het kader van de opdracht geen allocatieve functie heeft (geen werving en selectie doet) en er sprake is van een exclusieve terbeschikkingstelling bij de opdrachtgever, dan is er sprake van een payrollovereenkomst. Als er geen sprake is van het voorgaande, dan is er sprake van een samenwerkingsovereenkomst.
12.3 Indien de onderneming en de zelfstandige een samenwerkingsovereenkomst zijn aangegaan, is hoofdstuk 2a van deze algemene voorwaarden van toepassing op de rechtsverhouding tussen de onderneming en de opdrachtgever. Indien de onderneming en de zelfstandige een payrollovereenkomst zijn aangegaan, is hoofdstuk 2b van deze algemene voorwaarden van toepassing op de rechtsverhouding tussen de onderneming en de opdrachtgever.
12.4 De opdrachtgever zal zonder schriftelijke toestemming van de onderneming, de door hem ingeleende zelfstandige niet op zijn beurt weer doorlenen aan een derde om onder diens toezicht en leiding te werken of in het buitenland arbeid laten verrichten. Een overtreding van onderhavig lid leidt ertoe dat de onderneming gerechtigd is om de terbeschikkingstelling van de zelfstandige en/of de overeenkomst van opdracht per direct te beëindigen, alsmede alle hieruit voortvloeiende c.q. verband houdende schade aan de opdrachtgever in rekening te brengen. De opdrachtgever stelt de onderneming alsdan volledig schadeloos.
Artikel 13
Inhoud, duur en einde van de terbeschikkingstelling van de zelfstandige
13.1 De specifieke voorwaarden waaronder de zelfstandige aan de opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld, worden in de overeenkomst van opdracht opgenomen. De terbeschikkingstelling van de zelfstandige aan de opdrachtgever wordt aangegaan voor bepaalde tijd (het begin en einde van de terbeschikkingstelling zijn objectief vast te stellen) of voor onbepaalde tijd (het einde van de terbeschikkingstelling is niet objectief vast te stellen).
13.2 De opdrachtgever informeert de onderneming omtrent de beoogde duur, (wekelijkse of minimaal maandelijkse) arbeidsomvang en tijdstippen van elke terbeschikkingstelling, op basis waarvan de onderneming de aard en de duur van de samenwerkingsovereenkomst of payrollovereenkomst met de zelfstandige kan bepalen.
13.3 Als de opdrachtgever, nadat de zelfstandige is verschenen op de werkplek, minder dan drie uren gebruikmaakt van diens arbeidsaanbod, is de opdrachtgever verplicht tot betaling van het inlenerstarief over ten minste drie uren per oproep indien:
13.4 Indien een zelfstandige reeds is opgeroepen doch op grond van een bijzondere omstandigheid aan de zijde van de opdrachtgever de arbeid niet kan verrichten of de werktijden worden aangepast, dan zal de opdrachtgever de onderneming hiervan in kennis stellen, ten minste vier dagen voorafgaand aan het moment dat de arbeid aanvang zou vinden. Indien de opdrachtgever dit nalaat en de zelfstandige beschikt over een oproepovereenkomst ex artikel 7:628a BW, dan is de opdrachtgever het inlenerstarief verschuldigd over het aantal uren verband houdende met de oorspronkelijke oproep waaronder de werktijden.
13.5 Indien de zelfstandige beschikt over een oproepovereenkomst ex artikel 7:628a BW, dan is de onderneming verplicht om de zelfstandige na twaalf maanden een aanbod te doen voor een vaste arbeidsomvang inclusief vergoedingsverplichting, waarbij de vaste arbeidsomvang minimaal gelijk is aan de gemiddelde arbeidsomvang in de voorafgaande periode van twaalf maanden. Indien het aanbod door de zelfstandige wordt geaccepteerd, dan zal het inlenerstarief worden berekend over de vaste arbeidsomvang en niet over het feitelijk aantal gewerkte uren.
13.6 De overeenkomst van opdracht kan niet worden beëindigd zolang er zelfstandigen aan de opdrachtgever ter beschikking worden gesteld.
13.7 De terbeschikkingstelling voor bepaalde tijd als bedoeld in artikel 13.1 kan niet tussentijds beëindigd worden. Indien de opdrachtgever dit toch wenst kan de terbeschikkingstelling uitsluitend tussentijds eindigen onder de voorwaarde dat de met de terbeschikkingstelling verband houdende betalingsverplichtingen voortduren tot het verstrijken van de overeengekomen duur van de terbeschikkingstelling. De onderneming is alsdan gerechtigd om het inlenerstarief tot de overeengekomen duur van de terbeschikkingstelling aan de opdrachtgever in rekening te (blijven) brengen overeenkomstig het gebruikelijke c.q. het te verwachten arbeidspatroon van de zelfstandige, tenzij de onderneming en de opdrachtgever hieromtrent schriftelijk andersluidende afspraken hebben gemaakt.
13.8 Onderneming en opdrachtgever maken in de overeenkomst van opdracht afspraken over de opzegtermijn van de terbeschikkingstelling voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 13.1. Hierbij wordt rekening gehouden met de voor de onderneming geldende vergoedingsverplichtingen jegens de zelfstandige. Is er geen opzegtermijn overeengekomen dan geldt de opzegtermijn als bedoeld in artikel 21.6 of 24.6 van de algemene voorwaarden.
13.9 Indien de opdrachtgever, buiten medeweten van de onderneming, een rol heeft gespeeld in het allocatieproces c.q. de werving en selectie van de zelfstandige, uit hoofde waarvan de samenwerkingsovereenkomst converteert in een payrollovereenkomst, dan zal het inlenerstarief met terugwerkende kracht opnieuw worden vastgesteld volgens artikel 24. De opdrachtgever is alsdan gehouden om het inlenerstarief te blijven betalen gedurende de duur van de payrollovereenkomst, zoals overeengekomen tussen onderneming en zelfstandige. De opdrachtgever kan de zelfstandige een arbeidsovereenkomst aanbieden, teneinde de doorlopende betalingsverplichting te laten eindigen. De onderneming zal zich bij een gewenst einde van de terbeschikkingstelling inspannen om de payrollovereenkomst te beëindigen, dan wel de zelfstandige te herplaatsen, waarbij alle bijkomende kosten aan de opdrachtgever zullen worden doorberekend.
13.10 De onderneming kan in verband met de voor haar geldende aanzegverplichting jegens de zelfstandige met een samenwerkingsovereenkomst voor bepaalde tijd, de opdrachtgever minimaal vijf weken voor het einde van de samenwerkingsovereenkomst verzoeken om aan te geven, of hij de terbeschikkingstelling wenst te continueren. De opdrachtgever is alsdan gehouden om binnen drie dagen aan te geven of hij de terbeschikkingstelling wenst te continueren. Het niet tijdig of niet correct informeren van de onderneming leidt ertoe dat de opdrachtgever de kosten verband houdende met de vergoeding aan de zelfstandige ex artikel 7:668 lid 3 BW integraal aan de onderneming dient te vergoeden.
13.11 Indien de reden van de beëindiging is gelegen in een geschil met de zelfstandige, dan wel een conflictsituatie, dan dient de opdrachtgever de onderneming daar tijdig van op de hoogte te stellen. De onderneming zal alsdan onderzoeken of het geschil, dan wel de conflictsituatie kan worden opgelost.
13.12 Als er gedurende de terbeschikkingstelling een bedrijfssluiting of verplichte vrije dag plaatsvindt, informeert de opdrachtgever de onderneming hieromtrent bij het aangaan van de overeenkomst van opdracht, zodat de onderneming hiermee rekening kan houden bij het vaststellen van de arbeidsvoorwaarden. Als de opdrachtgever dit nalaat is hij gedurende de bedrijfssluiting of verplichte vrije dag, aan de onderneming verschuldigd het aantal uren zoals overeengekomen in de overeenkomst van opdracht, vermenigvuldigd met het laatst geldende inlenerstarief.
Artikel 14
Informatieverplichting opdrachtgever
14.1 De opdrachtgever informeert de onderneming tijdig, juist en volledig inzake de arbeidsvoorwaarden als bedoeld in artikel 21 of 24 van de algemene voorwaarden ex artikel 12a Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, zodat de onderneming het loon van de zelfstandige kan vaststellen.
14.2 De onderneming is gerechtigd om het inlenerstarief met terugwerkende kracht te corrigeren en aan de opdrachtgever in rekening te brengen, indien blijkt dat (een van) de componenten als bedoeld in artikel 21 of 24 onvolledig of onjuist zijn vastgesteld.
14.3 Als de opdrachtgever voornemens is de zelfstandige een auto ter beschikking te stellen, deelt de opdrachtgever dit onverwijld mede aan de onderneming. Uitsluitend in overleg met de onderneming komt de opdrachtgever met de zelfstandige overeen dat de auto privé gereden mag worden, zodat de onderneming hiermee rekening kan houden in de loonheffing. Als de opdrachtgever dit nalaat is hij gehouden de daaruit voortvloeiende schade, kosten en (fiscale) gevolgen te vergoeden die de onderneming lijdt.
Artikel 15
De civiele ketenaansprakelijkheid voor loon
15.1 Naast de onderneming is de opdrachtgever hoofdelijk aansprakelijk jegens de zelfstandige voor de voldoening van het aan de zelfstandige verschuldigde loon, tenzij de opdrachtgever zich inzake de eventuele onderbetaling als niet-verwijtbaar kwalificeert.
15.2 De opdrachtgever dient ten behoeve van het aantonen van zijn niet-verwijtbaarheid in ieder geval de onderneming tijdig, juist en volledig te informeren inzake de arbeidsvoorwaarden als bedoeld in artikel 21 of 24 van de algemene voorwaarden.
15.3 De onderneming is jegens de opdrachtgever gehouden om de zelfstandige te belonen conform de toepasselijke wet- en regelgeving.
Artikel 16
Aangaan (rechtstreekse) arbeidsverhouding door opdrachtgever met de zelfstandige
16.1 Als de opdrachtgever met een hem door de onderneming ter beschikking gestelde of te stellen zelfstandige rechtstreeks een arbeidsovereenkomst, dan wel een andersoortige arbeidsverhouding wil aangaan, stelt hij de onderneming daarvan onverwijld schriftelijk in kennis. Partijen treden vervolgens in overleg om de wens van de opdrachtgever te bespreken. Als uitgangspunt geldt dat de opdrachtgever aan de onderneming een redelijke vergoeding is verschuldigd, voor de door de onderneming verleende diensten in verband met de terbeschikkingstelling, werving en/of opleiding van de zelfstandige, overeenkomstig het bepaalde in artikel 9a lid 2 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs.
16.2 Onder andersoortige arbeidsverhouding als bedoeld in dit artikel wordt onder meer verstaan:
16.3 De opdrachtgever gaat niet rechtstreeks een arbeidsovereenkomst met de zelfstandige aan, als de zelfstandige de samenwerkingsovereenkomst met de onderneming niet rechtsgeldig heeft beëindigd.
16.4 Het is de opdrachtgever verboden om zelfstandigen ertoe te bewegen om een arbeidsovereenkomst, dan wel een andersoortige arbeidsverhouding met een andere onderneming aan te gaan, met de bedoeling de zelfstandigen middels deze andere onderneming in te lenen.
Artikel 17
Zorgverplichting opdrachtgever en vrijwaring jegens de onderneming
17.1 De opdrachtgever is ervan op de hoogte dat hij volgens artikel 7:658 BW en de geldende Arbowetgeving de verplichting heeft om te zorgen voor een veilige werkplek van de zelfstandige. De opdrachtgever verstrekt de zelfstandige concrete aanwijzingen om te voorkomen dat de zelfstandige in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt. Tevens verstrekt de opdrachtgever de zelfstandige persoonlijke beschermingsmiddelen voor zover noodzakelijk en overige vereiste functie gerelateerde hulpmiddelen zoals wordt verstrekt aan het eigen personeel van de opdrachtgever. Indien de benodigdheden door de onderneming worden verzorgd, is de onderneming gerechtigd de kosten die daarmee samenhangen bij de opdrachtgever in rekening te brengen.
17.2 Voordat de terbeschikkingstelling een aanvang neemt, verstrekt de opdrachtgever aan de zelfstandige en aan de onderneming de noodzakelijke informatie over de verlangde beroepskwalificatie van de zelfstandige, alsmede de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E), bevattende de specifieke kenmerken van de in te nemen arbeidsplaats. De zelfstandige dient voldoende gelegenheid te krijgen om van de inhoud kennis te nemen, alvorens de werkzaamheden aanvang kunnen vinden.
17.3 De opdrachtgever is tegenover de zelfstandige en onderneming aansprakelijk voor en dientengevolge gehouden tot vergoeding van de schade die de zelfstandige in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de zelfstandige, alles met inachtneming van het bepaalde in artikel 7.
17.4 Als de zelfstandige in de uitoefening van zijn werkzaamheden zodanig letsel heeft bekomen dat daarvan de dood het gevolg is, is de opdrachtgever overeenkomstig artikel 6:108 BW jegens de in dat artikel bedoelde personen en jegens de onderneming gehouden tot vergoeding van de schade aan de bedoelde personen, tenzij de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de zelfstandige, alles met inachtneming van het bepaalde in artikel 7. Tevens dient de opdrachtgever de kosten verband houdende met de te betalen uitkering ex artikel 7:674 BW aan de onderneming te vergoeden.
17.5 De opdrachtgever vrijwaart de onderneming volledig tegen aanspraken, jegens de onderneming ingesteld wegens het niet nakomen door de opdrachtgever van de in dit artikel genoemde verplichtingen en zal de hiermee verband houdende kosten rechtsbijstand volledig aan de onderneming vergoeden. De opdrachtgever verleent de onderneming de bevoegdheid haar aanspraken bedoeld in onderhavig artikel aan de direct belanghebbende(n) te cederen.
17.6 De opdrachtgever is verplicht om zorg te dragen voor een afdoende, totaal dekkende aansprakelijkheidsverzekering voor alle directe en indirecte schade als bedoeld in dit artikel.
Artikel 18
Identificatie en persoonsgegevens
18.1 De opdrachtgever stelt bij aanvang van de terbeschikkingstelling van een zelfstandige diens identiteit vast aan de hand van het originele identiteitsdocument. De opdrachtgever richt zijn administratie zodanig in dat de identiteit van de zelfstandige kan worden aangetoond.
18.2 De onderneming en de opdrachtgever behandelen alle persoonsgegevens van zelfstandigen die hen in het kader van de terbeschikkingstelling zijn verstrekt vertrouwelijk en verwerken deze in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en overige relevante privacywetgeving.
18.3 Afhankelijk van de verantwoordelijkheden en werkwijze maken partijen afspraken conform de AVG en aanverwante privacywetgeving inzake onder ander datalekken, rechten van betrokkenen en bewaartermijnen. Wanneer er sprake is van een gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid maken onderneming en opdrachtgever nadere afspraken over onder andere de uitoefening van de rechten van betrokkenen en de informatieplicht. Deze afspraken worden vastgelegd in een onderlinge regeling.
18.4 De opdrachtgever is ervoor verantwoordelijk dat hij alleen persoonsgegevens aan de onderneming verstrekt of bij haar opvraagt, indien en voor zover de opdrachtgever op grond van de AVG gerechtigd is deze te verstrekken of op te vragen. De opdrachtgever vrijwaart de onderneming tegen alle aanspraken van kandidaten, medewerkers, werknemers van de opdrachtgever of overige derden jegens de onderneming, in verband met een overtreding door de opdrachtgever van de AVG en overige privacywetgeving en vergoedt de daarmee samenhangende kosten die door de onderneming zijn gemaakt.
Hoofdstuk 2a
Ter beschikking stellen van zelfstandigen: samenwerking op projectbasis
Artikel 19
Toepasselijkheid algemene bepalingen
De bepalingen van de hoofdstukken 1 en 2 van deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de terbeschikkingstelling van zelfstandigen met een samenwerkingsovereenkomst in de zin van artikel 7:690 BW, als benoemd in artikel 12.
Artikel 20
Selectie van zelfstandigen
20.1 De zelfstandige wordt door de onderneming geselecteerd enerzijds aan de hand van zijn hoedanigheden en kundigheden en anderzijds aan de hand van de door de opdrachtgever aangedragen functievereisten.
20.2 Niet-functierelevante vereisten die bovendien (kunnen) leiden tot (in)directe discriminatie, onder meer verband houdende met ras, godsdienst, geslacht en/of handicap, kunnen niet door de opdrachtgever worden gesteld. In ieder geval zullen deze eisen door de onderneming niet worden gehonoreerd, tenzij ze worden gesteld in het kader van een doelgroepenbeleid dat wettelijk is toegestaan, om gelijke arbeidsparticipatie te bevorderen.
20.3 De opdrachtgever heeft het recht om, als een zelfstandige niet voldoet aan de door de opdrachtgever gestelde functievereisten, dit binnen 4 uur na aanvang van de werkzaamheden aan de onderneming kenbaar te maken. In dat geval is de opdrachtgever gehouden de onderneming minimaal te betalen het aan de zelfstandige verschuldigde loon, vermeerderd met het werkgeversaandeel in de sociale lasten en premieheffing en uit de NBBU-cao voortvloeiende verplichtingen.
20.4 De onderneming kan de zelfstandige aan meerdere opdrachtgevers ter beschikking stellen.
20.5 Gedurende de looptijd van de overeenkomst van opdracht is de onderneming gerechtigd om een voorstel te doen tot vervanging van de zelfstandige, bijvoorbeeld indien de zelfstandige niet langer in staat is de arbeid te verrichten, dan wel in verband met een door te voeren reorganisatie of herplaatsingsverplichting. Het inlenerstarief zal dan opnieuw worden vastgesteld.
Artikel 21
Het inlenerstarief bij samenwerking op projectbasis
21.1 De opdrachtgever is voor de terbeschikkingstelling van de zelfstandige het inlenerstarief aan de onderneming verschuldigd, behoudens hieromtrent andersluidende afspraken zijn gemaakt.
21.2 Het inlenerstarief staat in directe verhouding tot het aan de zelfstandige verschuldigde loon volgens de NBBU-cao voor uitzendkrachten. Het loon en de vergoedingen van de zelfstandige worden vooraf aan de terbeschikkingstelling en zo nodig gedurende de terbeschikkingstelling bepaald en zijn gelijk aan de beloning van de vergelijkbare werknemer, werkzaam in een gelijke of gelijkwaardige functie in dienst van de opdrachtgever (de zogenoemde inlenersbeloning).
De inlenersbeloning bestaat uit:
21.4 Indien de zelfstandige niet-indeelbaar is in het functiegebouw bij de opdrachtgever wordt de beloning van de zelfstandige vastgesteld aan de hand van gesprekken die door de onderneming worden gevoerd met de zelfstandige en opdrachtgever. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de benodigde capaciteiten die de invulling van de functie met zich meebrengt, de verantwoordelijkheden, ervaring en het opleidingsniveau.
21.5 Tariefwijzigingen ten gevolge van een wijziging van de inlenersbeloning, cao-verplichtingen en wijzigingen in of ten gevolge van wet- en regelgeving zoals fiscale en sociale wet- en regelgeving, worden met ingang van het tijdstip van die wijzigingen aan de opdrachtgever doorberekend en zijn dienovereenkomstig door de opdrachtgever verschuldigd, ook als deze wijzigingen zich voordoen tijdens de duur van een overeenkomst van opdracht.
21.6 Indien er sprake is van een terbeschikkingstelling voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 13.1 en partijen geen afspraak hebben gemaakt over de opzegtermijn, dan geldt een opzegtermijn van ten minste tien kalenderdagen, tenzij de zelfstandige beschikt over een samenwerkingsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd, dan geldt een opzegtermijn van één maand respectievelijk drie maanden.
Hoofdstuk 2b
Ter beschikking stellen van zelfstandigen: payrolling
Artikel 22
Toepasselijkheid algemene bepalingen
De bepalingen van de hoofdstukken 1 en 2 van deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de terbeschikkingstelling van zelfstandigen met een payrollovereenkomst in de zin van artikel 7:692 BW, als benoemd in artikel 12.
Artikel 23
Informatieverplichting opdrachtgever bij payrolling
Indien er sprake is van opvolgend werkgeverschap informeert de opdrachtgever de onderneming juist en volledig over het arbeidsverleden van de zelfstandige bij de opdrachtgever. Indien de opdrachtgever dit nalaat worden de daaruit voortvloeiende onvoorziene kosten en eventuele schade aan de opdrachtgever doorberekend.
Artikel 24
Het inlenerstarief bij payrolling
24.1 De opdrachtgever is voor de terbeschikkingstelling van de zelfstandige het inlenerstarief aan de onderneming verschuldigd, behoudens hieromtrent andersluidende afspraken zijn gemaakt. Het inlenerstarief staat in directe verhouding tot het aan de zelfstandige verschuldigde loon.
24.2 Volgens artikel 8a Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs heeft de zelfstandige recht op tenminste dezelfde arbeidsvoorwaarden als die gelden voor werknemers in dienst van de opdrachtgever, werkzaam in gelijke of gelijkwaardige functies. In afwijking hiervan kan een adequate pensioenregeling van toepassing zijn.
24.3 Vóór aanvang van de terbeschikkingstelling informeert de opdrachtgever de onderneming schriftelijk over de cao of beloningsregeling die in zijn bedrijf geldt, de rechtspositieregeling die daarin is opgenomen, de pensioenregeling en voorts over alle (tussentijdse wijzigingen van de) arbeidsvoorwaarden van deze cao of beloningsregel die relevant zijn voor de terbeschikkingstelling zoals: het loon, het overwerk, de loondoorbetaling bij ziekte en verlofregelingen.
24.4 Tariefwijzigingen ten gevolge van gewijzigde arbeidsvoorwaarden, cao-verplichtingen en wijzigingen in of ten gevolge van wet- en regelgeving zoals fiscale en sociale wet- en regelgeving, worden met ingang van het tijdstip van die wijzigingen aan de opdrachtgever doorberekend en zijn dienovereenkomstig door de opdrachtgever verschuldigd, ook als deze wijzigingen zich voordoen tijdens de duur van een overeenkomst van opdracht.
24.5 De opdrachtgever heeft het recht om, als een zelfstandige niet voldoet aan de door de opdrachtgever gestelde functievereisten en de opdrachtgever geen rol heeft gespeeld in het allocatieproces (de werving en selectie) van de zelfstandige, dit binnen 4 uur na aanvang van de werkzaamheden aan de onderneming kenbaar te maken. In dat geval is de opdrachtgever gehouden de onderneming minimaal te betalen het aan de zelfstandige verschuldigde loon, vermeerderd met het werkgeversaandeel in de sociale lasten en premieheffing en uit de van toepassing zijnde cao/beloningsregel voortvloeiende verplichtingen.
24.6 Indien er sprake is van een terbeschikkingstelling voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 13.1 en partijen geen afspraak hebben gemaakt over de opzegtermijn, dan duren de met de terbeschikkingstelling verband houdende betalingsverplichtingen van de opdrachtgever voort tot de beëindiging van de payrollovereenkomst tussen payrollonderneming en payrollwerknemer. De payrollonderneming is alsdan gerechtigd om het inlenerstarief aan de opdrachtgever in rekening te (blijven) brengen overeenkomstig het gebruikelijke c.q. het te verwachten arbeidspatroon van de payrollwerknemer.
Hoofdstuk 3
Voorwaarden voor arbeidsbemiddeling
Artikel 25
Toepasselijkheid algemene bepalingen
De strekking van de in hoofdstuk 1 van deze algemene voorwaarden opgenomen bepalingen, meer specifiek artikelen 1, 2, 3, 4.6, 5 t/m 11 en artikel 18, is van overeenkomstige toepassing op de arbeidsbemiddelingsovereenkomst tussen de arbeidsbemiddelingsonderneming en de opdrachtgever.
Artikel 26
Vergoeding en inhoud van de arbeidsbemiddelingsovereenkomst
26.1 De door de opdrachtgever aan de arbeidsbemiddelingsonderneming verschuldigde vergoeding kan bestaan uit, hetzij een van tevoren vast overeengekomen bedrag, hetzij een van tevoren overeengekomen percentage van het aan de werkzoekende aangeboden fulltime bruto jaarsalaris te vermeerderen met vakantiebijslag.
26.2 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is de in lid 1 van dit artikel bedoelde vergoeding slechts dan verschuldigd indien de arbeidsbemiddeling heeft geleid tot een arbeidsovereenkomst respectievelijk andersoortige arbeidsverhouding als bedoeld in artikel 16 lid 2 met een door de arbeidsbemiddelingsonderneming geselecteerde werkzoekende. De vergoeding is eveneens verschuldigd indien de door de arbeidsbemiddelingsonderneming geselecteerde werkzoekende op andere wijze – bijvoorbeeld middels terbeschikkingstelling – werkzaamheden voor de opdrachtgever gaat verrichten.
26.3 De specifieke voorwaarden op basis waarvan de arbeidsbemiddelingsonderneming de arbeidsbemiddeling uitvoert zijn opgenomen in de arbeidsbemiddelingsovereenkomst.
26.4 Eventuele pro memorie posten worden op basis van nacalculatie in rekening gebracht.
Artikel 27
Aangaan arbeidsverhouding door opdrachtgever met de werkzoekende
Als de opdrachtgever gedurende de looptijd van de opdracht tot arbeidsbemiddeling of binnen zes maanden na beëindiging daarvan zelf (nog) een arbeidsovereenkomst of een samenwerking zoals genoemd in artikel 16 lid 2 met een door de arbeidsbemiddelingsonderneming geselecteerde werkzoekende aangaat, is hij terstond aan de arbeidsbemiddelingsonderneming de overeengekomen vergoeding verschuldigd.